Сервейінг — дешевше і ефективніше

Оптимізація витрат в бізнесі зараз актуальна як ніколи. На жаль, в українському бізнесі часто оптимізація прирівнюється до тотальної економії, і також часто — з недостатнім контролем процесів і результатів.

У підсумку, або страждає якість, або завищуються витрати в ході і після реалізації проекту через постійне усунення виникаючих недоліків. Така тенденція яскраво проявляється в нерухомості, і особливо на великих об’єктах.

Так, підготовка інфраструктури до проведення Євро-2012 оголила ряд проблем, пов’язаних з управлінням витратами і бізнес-процесами при будівництві масштабних об’єктів.

Спочатку складені кошториси невиправдано збільшувалися, зривалися терміни здачі в експлуатацію, постійно змінювалися підрядники. Так, незважаючи на всі ці проблеми, Україні вдалося провести чемпіонат на більш-менш гідному рівні. Але наслідки такої недбалості в підготовці ще довго будуть нагадувати про себе. Тут показовим є приклад будівництва головної арени країни. Бюджет НСК «Олімпійський» до моменту завершення роботи над проектом виріс в 2,5 рази від початкового бюджету.

Цікаве порівняння — будівництво «Донбас Арени» з облаштуванням прилеглих територій обійшлося її інвестору в 3,2 млрд грн, в той час як реконструкція НСК «Олімпійський» — 4,7 млрд грн.

Чи означає це, що приватний інвестор більш раціонально підходить до використання своїх коштів, у той час як на державних об’єктах ситуація протилежна? В цілому, напевно, так. Але і приватні інвестори постійно стикаються зі зростанням витрат на будівництво вже в процесі зведення. І сказати, що всі вони виправдані, не можна.

Розвинені країни вже давно відкрили для себе ефективний спосіб оптимізації витрат без ризику втрати якості. Для цих цілей західний бізнес вдається до послуг будівельного сервейінга, основне завдання якого – забезпечити ефективне комплексне управління об’єктом нерухомості з урахуванням всіх ризиків. З нашої практики можемо сказати, що такий підхід дозволяє знизити витрати на будівництво на 25-30%.

Позитивний досвід переймає Росія. Вже на початку 2000-х були зроблені успішні спроби використання сервейінга як механізм виведення з кризи неспроможною нерухомості, причому саме масштабних підприємств держсектора.

У Республіці Татарстан сервейінг став єдиним дієвим методом порятунку великих збиткових підприємств. Досвід відродження підприємства-банкрута «Термінал» дав поштовх для впровадження даної практики для виведення з кризи ряду інших підприємств регіону.

В Україні переваги залучення сервейінга вже оцінили багато комерційних структур. Наприклад, в нашій практиці сервейінг успішно застосовувався при реалізації торгового центру Dream Town і бізнес-центру Gulliver.

А ось в державному секторі ця послуга поки мало затребувана. Причин на те кілька. По-перше, залучення до процесу сервейінга зменшує можливість нецільового використання коштів. По-друге, банальне незнання про наявність на ринку такої послуги. На жаль, звичка працювати за старими, давно випробуваним схемам, не завжди себе виправдовує.

Ринок диктує нові умови, і з цим треба рахуватися. Моя компанія працювала як з приватними, так і з державними великими проектами нерухомості. Можу сказати, що оптимальний етап реалізації проекту для залучення Сервейера – початкова стадія. Адже завжди простіше створювати з нуля, ніж виправляти вже кимось допущені помилки. Це і дешевше, і швидше.

Додати коментар Ваш email не буде опублікований