Навіщо українському бізнесу професійна оцінка?

Здавалося б, все знають: інвестиційна привабливість України багато в чому залежить від прозорості ведення бізнесу. На жаль, як і раніше «теорія практикою не стає».

Дані, оприлюднені ЕВА за третій квартал 2012 року, показали падіння індексу інвестпривабливості нашої країни — Україна набрала 2,14 балів з 5 можливих. Безумовно, не останню роль в ситуації, що склалася грає політична нестабільність і невпевнені позиції національної валюти.

Але не будемо забувати і про роль самого бізнесу в формуванні позитивного іміджу країни. Один з каменів спотикання — необ’єктивність оцінки бизнесу в Україні. Чому ж так відбувається і як можна вплинути на ситуацію?

В першу чергу, за роки незалежності в Україні сформувався досить сильний ринок оціночних послуг. Звідки ж тоді проблеми з оцінкою?

Можливо, в тому числі, корінь зла криється і в нашому слов’янському менталітеті. Ми завжди хочемо отримати не ту оцінку, на яку заслуговуємо, а ту, яка вигідна нам. Скажімо, бізнесмен звертається в банк для отримання кредиту. І тут на перший план виступає класичний конфлікт інтересів. Банк буде зацікавлений в об’єктивній оцінці з урахуванням фактора ліквідності об’єкта застави. Це дозволить фінансовій структурі знизити свої ризики і встановити більш жорсткі умови кредитування.

Позичальник же, в свою чергу, вважає за краще виглядати в максимально вигідному світлі, щоб отримати лояльні умови та необхідну суму. У нашій багаторічній практиці були подібні випадки, з упевненістю можу сказати, що тут важлива твереза, об’єктивна оцінка бізнесу і всіх його активів. Цю істину ми завжди намагаємося донести клієнту.

Другий момент пов’язаний з оподаткуванням. Чим менше буде оціночна вартість, тим менше відповідно і податкові відрахування при укладанні угоди. Але потрібно пам’ятати, що в форс-мажорних ситуаціях, наприклад, при стягненні компенсації через суд, при розгляді справи буде враховуватися це ж оцінне висновок. І тут вже занижена вартість зіграє злий жарт.

І нарешті, класика жанру – при угоді купівлі-продажу продавець робить все можливе, щоб його товар продався дорожче, покупець же в свою чергу не бажає переплачувати.

У кожній з розглянутих ситуацій гравці бізнесу намагаються втягнути в свої ігри оцінювача. Спираючись на свій досвід, скажу, що такі маніпуляції не вигідні ні клієнту, ні нам — оцінювачам.

Очевидні мінуси для бізнесу при штучному заниження або завищення його оціночної вартості вище. Оцінювач ж, даючи необ’єктивну оцінку, не просто ризикує зіпсувати власну ділову репутацію. За подібні дії він може понести адміністративну, а в деяких випадках і кримінальну відповідальність.

У взаємодії бізнесу і оцінювача завжди повинна бути золота середина. Одним з інструментів регулювання правил гри на цьому ринку може стати перехід на Міжнародні Стандарти Фінансової Звітності (МСФЗ). Для деяких компаній (ПАТ, ВАТ, банки, страховики) МСФЗ — є незамінним механізмом оцінки, згідно із законодавством.

У інших же поки ще є вибір — слідувати міжнародним стандартам або продовжувати вести «сіру» гру, приховуючи реальні цифри.

Ми ж вважаємо за краще не грати, а робити свою роботу професійно і якісно. Очевидні переваги такого підходу — збільшення інвестиційної привабливості наших клієнтів і скорочення витрат на залучення капіталу.

Додати коментар Ваш email не буде опублікований